Betlém bude stejně jako minulý rok umístěn v kostele sv. Mikuláše Na Karlově.
Otevřen bude boční vchod do kostela. Bude přístupný od Štědrého dne do Silvestra v tyto doby:
St 24.12.2014 | 14:00 – 16:30 | ||
Čt 25.12.2014 | 10:30 – 12:00 | 14:00 – 17:00 | |
Pá 26.12.2014 | 10:30 – 12:00 | 14:00 – 16:30 | |
So 27.12.2014 | 14:00 – 16:30 | ||
Ne 28.12.2014 | 10:30 – 12:00 | 14:00 – 16:30 | |
Po 29.12.2014 | 14:00 – 16:00 | ||
Út 30.12.2014 | 14:00 – 16:00 | ||
St 31.12.2014 | 10:00 – 12:00 | 14:00 – 17:00 |
Zpřístupnění jiných betlémů, koncerty a další vánoční akce na jiných místech naší republiky viz tento článek: Křesťanské Vánoce 2014 – navštivte betlémy a vánoční program i jinde
Původ a historie betlémů
Ve 4. stolení po Kristu přinesl papež Liberius do Říma pět prkének z Kristových jesliček a uložil je v chrámu, který podle nich dostal jméno U Jesliček – dnes římská bazilika Santa Maria Maggiore.
Roku 1223, po návratu z Betléma, připravil František z Assissi pro účastníky půlnoční mše v jeskyni u vsi Greccio jesle s živým oslem a volem, a tak založil tradici stavění jesliček.
Vůbec první doložený betlém v českých zemích byl v roce 1560 v jezuitském kostele v Praze. Jezuitský řád se zasloužil o další šíření – ještě z 16. století máme zprávy o betlémech i v jiných českých městech. Betlémy měly své místo v pastorační činnosti jezuitů jako emocionálně působivý prostředek. Jejich betlémy se proto držely biblického příběhu.
V barokní době kostelní betlémy procházely velkým rozvojem. Tvořily je figury v životní velikosti, ať už malované na dřevěných deskách anebo vyřezané ze dřeva. Marie Terezie roku 1751 zakázala stavění betlémů a předvádění vánočních her v kostelech a Josef II. vydal tento zákaz znovu, označil zvyk za dětinský a církve nedůstojný. Zákaz se týkal i soukromých domů. Tam se dal ovšem hůře kontrolovat, a tak se zvyk stavět jesličky přenesl do domácností.
Lidové betlemářství se pak rozvíjelo v průběhu 19. století a svého vrcholu dosáhlo počátkem 20. století. Dařilo se mu především v podhůřích a tam, kde byla soustředěna podomácká výroba. Figury se zmenšovaly a objevily se nové materiály pro jejich výrobu: papír, vosk, pálená hlína, těsto. Inspirací pro betlémskou krajinu se stávalo okolí bydliště tvůrců.
Napsat komentář